Monday, February 23, 2009

21 FEB 2009 : UDANG GALAH KG. DEW

21 Feb Sabtu : Hujung minggu tak ada aktiviti..! Kita tiga orang pakat pergi mancing kat Kampung Dew, Kamunting atas idea Sam Jenggo. Pukul 8.30 pagi kita bertolah dari Ipoh sampai kat Kg. Dew jam 9.30 pagi.
Kitaorang santap kat satu kedai makan lama sementara menunggu tekong datang. Sambil tu jengok-jengok kilang buat arang kayu yang terletak di belakang kedai makan yang kita orang kunjungi. Menarik jugak..!
Lama juga kitaorang tunggu tekong datang; tekong ni pun jiran Sam Jenggo rekemenkan. Jam 11.00 pagi baru kita menghala kat anak sungai. Kita naik bot sangkut je. Muat lah untuk kita orang berempat dengan tekong sekali. Sangkut pun sangkutlah janji kita jangan sangkut sudah.
Waktu mula menyusuri anak sungai (aku pun tak tau nama anak sungai tu) ramai orang dah turung mengambil port masing-masing. Ada yang menjala, ada yang memancing..
Kita orang sempat mencuba beberapa port yang kita orang agak tempat lubuk udang galah. Beberapa ekor udang galah telah berjaya kita daratkan. Tapi sederhana aje yang naik. Yang jenggo punya tak de.
Kata tekong kita datang tak kena harinya; kerana sebelumnya hujan turun dengan lebat. Udang tak berapa galak kalau hari hujan. Ye la,, dah musim hujan, apa nak buat. Pukul 2.00 petang udang dah tak nak makan walaupun beralih port beberapa kali. Langit pun dah gelap tanda nak hujan. Kita pun bercadang balik awal. Hasil tak seberapa. Tapi kita janji datang lagi ke sini. Tempatnya sangat adventure. Balik kitaorang singgah kat bandar Taiping. Pekena Kuetiau Doli yang polpular kat situ. Lepas kenyang kitaorang pu belah balik Ipoh.
(Klik gambar untuk imej yang lebih jelas)

No comments:

Post a Comment